Edukacja

Ostra Brama

Zagraniczna wycieczka dla uczniów „Korczaka”

Nauczyciele Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. J. Korczaka w Toruniu zorganizowali w dniach od 5 do 8 czerwca 2017 r. wycieczkę szkolną na trasie Wigry – Druskienniki – Wilno. W wyjeździe wzięło udział szesnaścioro uczniów i troje opiekunów naszej szkoły. Wyjazd został zrealizowany dzięki środkom z firmy EDF Toruń, która podarowała na ten cel 10.000 zł., oraz ze środków Stowarzyszenia Pomocy Szkole – 1.000 zł.

Przed przekroczeniem granicy zatrzymaliśmy się w miejscowości Wigry, gdzie znajduje się klasztor zakonu kamedułów, w którym w 1999  roku na kilka dni zatrzymał się Jan Paweł II.

W uzdrowiskowej miejscowości Druskienniki na Litwie , zatrzymaliśmy się w hotelu Pusinas.

Następnego dnia wybraliśmy się na kąpiele solankowe do druskiennickiej lecznicy i na suche masaże. Odprężeni i zrelaksowani pojechaliśmy do wspaniałego obiektu Snow Arena znajdującego się na obrzeżach Druskiennik, gdzie w ciągu całego roku można zjeżdżać na nartach. Ze Snow Areny zjechaliśmy kolejką linową na drugą stronę Niemna na wysokości 45 metrów.

Następnie wybraliśmy się do Druskiennickiego Parku Rozrywek Wodnych, gdzie przez 2 godziny korzystaliśmy z niezapomnianych atrakcji akwaparku.

W środę rano pojechaliśmy na całodniową wycieczkę do Wilna. Na początku mieliśmy okazję zobaczyć cmentarz na Rossie, który jest jednym z czterech polskich nekropolii narodowych.

Widzieliśmy mauzoleum „Matka i Serce Syna”, które zawiera prochy serca Józefa Piłsudskiego i jego matki oraz symbol cmentarza, pomnik „Czarny Anioł”, najpiękniejszy i najcenniejszy pomnik wileńskiej Rossy. Następnie odwiedziliśmy Ostrą Bramę z cudownym obrazem Matki Boskiej. Widzieliśmy miejsce uwięzienia Adama Mickiewicza, miejsce, gdzie rozgrywała się III część Dziadów. Byliśmy w Cerkwi Św. Ducha, zamku Wielkich Książąt Litewskich oraz Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, gdzie uczestniczyliśmy we wspólnej modlitwie. Później zwiedziliśmy przepiękny kościół św. Piotra i Pawła oraz Bazylikę Archikatedralną św. Stanisława i św. Władysława, gdzie znajdują się krypty króla Polski Aleksandra Jagiellończyka, Barbary Radziwiłłówny i Elżbiety Habsburżanki. Ze Wzgórza Trzech Krzyży podziwialiśmy deszczową panoramę Wilna. Na obiad, podano nam lokalny przysmak – litewskie cepeliny.

W czwartek rano  udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Po drodze wstąpiliśmy jeszcze do Liszkawy, gdzie nad rzeką Niemen znajduje się Wzgórze Zamkowe i ruiny zamku, miejsce koronacji księcia Mendoga. Następnie odwiedziliśmy kościół i klasztor podominikański.

Wyjazd dostarczył nam wielu niezapomnianych wrażeń. Wszyscy uczestnicy po raz pierwszy byli za granicą Polski.

Opracowanie : Joanna Krasoń – Nojak

Zdjęcia: Magdalena Smoczyńska-Malec, Mateusz Kozłowski

www.sosw.torun.pl

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. J. Korczaka w Toruniu jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego  Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu (TK)

bazylika Cudowny obraz Druskienniki Hotel PusinasDruskienniki promenadaDruskienniki Snow Arena kąpiel perełkowa Na Rossie Na Rossie, pomnik marszalka Nad Niemnem IIOstra Brama Park wodnej rozrywki ruiny zamku ruiny zamku Mendoga Snow Arena wesoły autobus Widok miasta wieczorny spacer Wigry kościół Wigry Widok na kościół Wzgórze Mendoga zabawa z kołami zimna kąpiel po saunie