Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies Dowiedz się więcej na temat polityki cookies
Klikając przycisk „Przejdź dalej” lub zamykając to okno za pomocą przycisku „x” wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej:
Zgadzam się na przechowywanie w urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach dostosowania do potrzeb poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat ochrony danych osobowych

Zakmnij Zakmnij
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

Loading script and Flickr images

Informacje Departamentu

Programowanie inteligentnego miasta

Uczniowie podczas  programowania inteligentnego miasta

17 stycznia 2018 r.  z inicjatywy Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy odbyło się spotkanie z nowoczesnymi technologiami Programowanie inteligentnego miasta. Było  to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w województwie kujawsko-pomorskim. Jego adresatami byli dyrektorzy, nauczycieli i uczniów klas I-VI szkoły podstawowej. W sumie wzięło w nim udział blisko 100 osób.

 

Na spotkanie przyjechali goście z Urzędu Komunikacji Elektronicznej Magdalena Dydyszko i  Łukasz Kiwicz.

 

Całość podzielono na część konferencyjną dla nauczycieli i warsztatową dla uczniów.

 

Organizatorem spotkania było Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.  Wprowadzeniem do tematu konferencji było wystąpienie nauczyciela konsultanta Roberta Preusa Inteligentny dom, miasto, państwo…? Robert Preus przybliżył zebranym nauczycielom ideę Internetu rzeczy, dzięki którym urządzenia mogą się wzajemnie komunikować, gromadzić i przetwarzać dane za pośrednictwem sieci elektrycznej lub sieci komputerowej optymalizując tym samym procesy otaczającej nas rzeczywistości. Wraz  z uczniem demonstrował takie możliwości na przykładzie inteligentnego gniazdka elektrycznego, dzięki któremu możemy zdalnie włączać lub wyłączać urządzenia wpięte do niego. Ustawiał także harmonogram i czas aktywności gniazdka oraz pokazywał na smartfonie rejestrowanie wielu ciekawych informacji o nim,  na przykład danych o poborze mocy, średnim zużyciu energii. Robert Preus zwrócił także uwagę,  że automatyka inteligentnego domu oparta jest na podobnych procesach, w których dużą rolę odgrywają czujniki (np. temperatury, wilgotności, wentylacji, klimatyzacji i inne) sterowane przy pomocy mobilnych urządzeń. Przy tym wszystkim wielokrotnie podkreślał, że najważniejszy jest człowiek. To dzięki kreatywności ludzi, ich zdolności powstają takie urządzenia, programowalne, połączone w sieci i komunikujące się z sobą - powiedział. Nauczyciel konsultant przybliżył także ideę urządzeń ubieralnych, w tym ostatnie doniesienia Polskiej Agencji Prasowej o międzynarodowym projekcie, dzięki któremu powstanie odzież z inteligentnych tkanin ułatwiająca ludziom niewidomym poruszanie się w terenie. Przechodząc do tematu inteligentnego miasta,  Robert Preus podkreślił konieczność rozpoczęcia działań w tym zakresie z uwagi na przewidywany w najbliższych latach przyrost mieszkańców w miastach. W ciągu najbliższych 12 lat liczba ta wzrośnie z 3,5 mld do 5 mld, co może być sporym wyzwaniem w zakresie wydajności infrastruktury miejskiej i jej komponentów.

 

Na przykładzie Bydgoszczy i innych miast zaprezentował także inteligentne rozwiązania w zakresie: zarządzania ruchem, odpadami, sterowania oświetleniem, monitoringu środowiska i energooszczędnego budownictwa.

 

Następnie Magdalena Dydyszko i  Łukasz Kiwicz poprowadzili z uczniami warsztaty Programujemy inteligentne miasto. Do specjalnie przygotowanych mat z infrastrukturą drogową (np. światłami drogowymi, lampami oświetleniowymi, sygnalizacją kolejową) były podłączone komputery. Za ich pośrednictwem uczniowie programowali zachowanie się urządzeń: zmianę sygnalizacji świetlnej, synchronizację świateł, opuszczanie szlabanów podczas przejazdu pociągu. Dużą rolę odgrywały w tym procesie zainstalowane  w lampach czujniki. Podczas programowania widać było duże zaangażowanie uczniów i rywalizację. Raz po raz pojawiały się wśród uczniów okrzyki radości i oklaski.  Zajęcia wyłoniły talenty uczniowskie i ujawniły możliwości osiągania tych samych efektów przy różnorodnych zapisach skryptowych. Przyjazne środowisko programowania sprzyjało wymianie doświadczeń i pracy zespołowej zarówno wśród uczniów klas I-III, jak i IV-VI. Dzieci pomagały sobie wzajemnie i dobrze się przy tym bawiły. Wyraźnie czuły się twórcami,  a nie konsumentami technologii. Całość zakończyła się wręczeniem dyplomów uczniom i upominków. 

 

Opracowanie:  Ilona Zduńczuk

 

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.            

www.cen.bydgoszcz.pl

 

Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu (TK).

 

Efekt programowania sygnalizacji świetlnejKonsultacje z uczniamiŁukasz Kiwicz, Magdalena Dydyszko przedstawiciele Urzędu Komunikacji ElektronicznejPraca zespołowa nauczycieli z uczniamiUczniowie podczas  programowania inteligentnego miasta


AdmirorGallery 5.0.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.
BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc