Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies Dowiedz się więcej na temat polityki cookies
Klikając przycisk „Przejdź dalej” lub zamykając to okno za pomocą przycisku „x” wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej:
Zgadzam się na przechowywanie w urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach dostosowania do potrzeb poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat ochrony danych osobowych

Zakmnij Zakmnij
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

Loading script and Flickr images

Informacje Departamentu

Projekt „Buduję, koduję, programuję” – czas start!

Logotyp  projektu „Buduję, koduję, programuję”

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu 12 czerwca 2018 r. zorganizowało konferencję dla uczestników projektu „Buduję, koduję, programuję”. Spotkanie odbyło się w auli Centrum Dialogu w Toruniu. Projekt realizowany jest z dofinansowaniem unijnym – Działanie 3.2: Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020, III oś priorytetowa – Cyfrowe kompetencje społeczeństwa. Koordynatorami projektu są dyrektor KPCEN Małgorzata Trzeciak, Wacław Kozłowski, Agnieszka Przybyszewska, Marzenna Wierzbicka i Sławomir Żebrowski. Program konferencji obejmował wystąpienia koordynatorów projektu przybliżające jego ideę nauczycielom i dyrektorom szkół, które wezmą w nim udział.

 

Agnieszka Przybyszewska, wicedyrektor KPCEN, w Prezentacji projektu „Buduje, koduję, programuję” przedstawiła cztery moduły, z których będzie składało się szkolenie. Pierwszy – zajęcia przygotowujące do myślenia algorytmicznego, kodowania i programowania, w który zaangażowana jest Marzenna Wierzbicka. Drugi moduł składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy zapoznania się z wybranymi typami urządzeń mobilnych i programami do edukacji programistycznej. Druga część jest związana z budową i instrukcją obsługi Ozobota oraz scenariuszami zajęć z Ozobotem. Trzeci moduł bazuje na grze planszowej „Scootie Go!”: użyciu klocków funkcyjnych i aplikacji multimedialnych do rozwiązywania problemów i tworzenia algorytmów. Ostatni moduł dotyczy przykładowych konstrukcji robotów i ich uruchamiania – z wykorzystaniem klocków LEGO i JUMI. W tym module zaprezentowane też będą przykładowe elektroniczne zasoby edukacyjne, np. środowisko programowania na bazie Scratcha.

 

Małgorzata Trzeciak, dyrektor KPCEN w Toruniu i kierownik projektu, omówiła szczegóły Organizacji działań w projekcie „Buduje, koduję, programuję”, poinformowała o harmonogramie szkoleń i zaprezentowała planowane działania w projekcie, obejmujące: opracowanie dokumentacji szkoleniowej i scenariuszy lekcji, szkolenia stacjonarne dla nauczycieli i zapewnienie im wsparcia w trakcie pracy z uczniami, wyjazd do Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy” w Toruniu, prowadzenie sieci współpracy, zakup sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć z dziećmi oraz zarządzanie projektem.

 

W ostatnim wystąpieniu pt. Przykłady wykorzystania dostępnych rozwiązań w programowaniu w edukacji wczesnoszkolnej Sławomir Żebrowski, konsultant KPCEN, zaznaczył, że nauka programowania na etapie nauki wczesnoszkolnej jest odpowiedzią na potrzeby współczesności, a informatyka nie jest dziedziną hermetyczną, lecz wspiera inne sfery nauki. Zwrócił uwagę, że myślenie komputacyjne zakłada świadome i celowe wykorzystanie metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów z życia codziennego. Prelegent pokazał wymagania podstawy programowej z zakresu informatyki w klasach I–III szkoły podstawowej, podkreślając, że chodzi o zainteresowanie dzieci programowaniem poprzez zastosowanie przystępnych dla nich narzędzi. Poprzez zabawę najmłodsi uczniowie poznają pojęcia liniowej kolejności, sekwencyjności, porządkowania czynności, logicznego porządku zdarzeń, algorytmu. Na koniec zaprezentował pomoce dydaktyczne w nauczaniu programowania: Ozoboty, grę „Scootie Go!” oraz robota z klocków LEGO. Pointując, zwrócił uwagę, że poprzez nauczanie programowania uczniowie nabywają nowych kompetencji społecznych, bo programowanie to praca zespołowa.

 

W dyskusji na zakończenie konferencji zabrał głos przedstawiciel Kuratorium Oświaty, starszy wizytator Zbigniew S. Jaguszewski, podkreślając znaczenie nauczycieli nauczania zintegrowanego w stawianiu przez uczniów pierwszych kroków w sferze informatyki, potrzebę ich kształcenia się w tym kierunku, by umieli w przystępny sposób uczyć swoich podopiecznych podstaw programowania. Zwrócił uwagę na fakt, że jakość tego pierwszego kontaktu z informatyką na etapie wczesnoszkolnym rzutuje na efektywność nauki na późniejszych etapach edukacyjnych.

 

Projekt „Buduję, koduję, programuję” ma na celu podniesienie kompetencji cyfrowych i medialnych, programowania i nauczania programowania wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Skierowany jest do nauczycieli szkół publicznych z gmin wiejskich i wiejsko-miejskich powiatu inowrocławskiego, mogileńskiego, nakielskiego oraz żnińskiego. Realizacja projektu rozpoczęła się w czerwcu 2018 roku, a koniec został zaplanowany na 30.09.2020 r.

 

Tekst i zdjęcia: dr Dominika Wojtasińska,

 Pracownia Informacji i Promocji KPCEN w Toruniu.

 

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

www.kpcen-torun.edu.pl

 

 

Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu (TK).

 

Agnieszka Przybyszewska i Marzenna WiśniewskaAgnieszka Przybyszewska, wicedyrektor KPCEN w ToruniuGra Scootie Go!Koordynatorzy odpowiadają na pytania nauczycieliMałgorzata TrzeciakMałgorzata Trzeciak, dyrektor KPCEN w Toruniu, kierownik projektuMarzenna WiśniewskaOd lewej na dole Wacław Kozłowski, Małgorzata Trzeciak, Sławomir ŻebrowskiOzobotyRobot z klocków LEGOSławomir ŻebrowskiSławomir ŻebrowskiZbigniew S. Jaguszewski, starszy wizytator Kuratorium Oświaty

 

 


AdmirorGallery 5.0.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.
BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc