Aktualności

Rodzinny rajd rowerowy „Kujawsko-Pomorskie na rowery!”, fot. Mikołaj Kuras
Rodzinny rajd rowerowy „Kujawsko-Pomorskie na rowery!”, fot. Mikołaj Kuras

Samochód? A może tramwaj lub rower?

Jak radzimy sobie z realizacją idei zrównoważonego transportu? Nasz region jest trzecim najlepszym w kraju pod względem łącznej długości ścieżek rowerowych wzdłuż dróg (i stale tę sieć rozwijamy), należymy też do województw o najgęstszej sieci kolejowej. Konsekwentnie inwestujemy również w pasażerską komunikację zbiorową.  

 

– Wrześniowy europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu to dobry moment do refleksji na temat systemu komunikacji i naszych indywidualnych wyborów w tej sferze – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – W Kujawsko-Pomorskiem coraz chętniej przesiadamy się na rowery. Zarząd województwa, którym kieruję, wspiera ten trend za pomocą polityki inwestycyjnej.

 

W Kujawsko-Pomorskiem mamy ponad 900 kilometrów ścieżek rowerowych o znaczeniu komunikacyjnym (bez turystycznych szlaków rowerowych) i stale powstają nowe. W jednym tylko 2014 roku oddano do użytku 130 kilometrów bezpiecznych dróg dla rowerzystów.

 

 

Miejska komunikacja publiczna to obecnie ponad 1 600 kilometrów linii autobusowych i blisko 130 kilometrów linii tramwajowych, obsługiwanych przez ponad 700 pojazdów.  Tramwaje – bardziej niż autobusy przyjazne środowisku – kursują w Bydgoszczy, Toruniu i Grudziądzu. Ten segment transportu był rozbudowywany i modernizowany dzięki europejskim środkom pomocowym poprzedniej perspektywy. Największym przedsięwzięciem była budowa 10-kilometrowej linii tramwajowej łączącej bydgoską dzielnicę Fordon z centrum miasta.

 

Czytaj też:

 

Kujawsko-Pomorskie to oczywiście także drogi kołowe (17 tysięcy kilometrów, w tym 165 km autostrady i 35 km w standardzie drogi ekspresowej) i jeżdżące po nich samochody (sporo ponad milion, czyli ponad 500 na każdy 1000 mieszkańców). Posiadamy coraz więcej aut, co nie znaczy, niestety, że są to sprawne i bezpieczne maszyny. Blisko 80 proc. ma więcej niż 10 lat, co czwarta 16-20 lat, trzylatki to mniej niż 4 procent. Jak wiadomo, utrzymanie wozu kosztuje, ale na szczęście nie wszystkie ceny rosną. Przyjazna środowisku bezołowiowa benzyna 95-oktanowa kosztuje dziś znacznie mniej niż dwa lata temu – średnia regionalna września 2016 to 4,52 złote za litr. Jednorazowa wizyta w myjni kosztuje około 19 złotych, kurs samochodowy kategorii B nieco ponad 1 200 złotych.  

 

 

(Dane w tekście za Urzędem Statystycznym w Bydgoszczy)

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

20 września 2016 r.