Aktualności

Budowa linii do Fordonu na wysokości stacji Bydgoszcz Wschód, fot. Tymon Markowski
Budowa linii do Fordonu na wysokości stacji Bydgoszcz Wschód, fot. Tymon Markowski

Tramwajem do Fordonu – szybko, wygodnie, już wkrótce

Bydgoszczanie szykują się na komunikacyjną rewolucję związaną z zapowiadanym na grudzień oddaniem do użytku linii tramwajowej do Fordonu. Prace na największym w mieście placu budowy szybko postępują. Duże zainteresowanie budzi montaż konstrukcji efektownych przejrzystych osłon i zadaszenia przystanków przyszłej zintegrowanej platformy przesiadkowej Bydgoszcz Wschód. Pierwsze tramwaje będą tu jeździć na początku przyszłego roku.

– Cieszę się, że to bardzo przez bydgoszczan oczekiwane i od dawna planowane połączenie wkrótce zostanie uruchomione. Jako samorząd województwa stawiamy na transport publiczny – ekologiczny, eliminujący korki, tani – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

W rejonie stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód nowa linia tramwajowa przebiega ponadpółkilometrową estakadą. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, w tym zainstalowanym tu windom, pasażerowie będą się bez problemów przesiadać z jednego środka lokomocji – tramwaju, pociągu, autobusu – na inny. Także sama stacja, łącznie z jej kolejową infrastrukturą, doczekała się solidnego remontu – roboty objęły kilka kilometrów torów i sieci trakcyjnej, urządzenia sterowania ruchem oraz przejazdy. Wygodę i bezpieczeństwo przesiadających się podróżnych, także tych z problemami w sprawnym poruszaniu się, zapewni między innymi 8 wind przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na samej stacji będzie ich cztery, po dwie zostaną zamontowane przy ulicy Andersa i przy pętli tramwajowej od strony ulicy Kamiennej.

 

Będąca jedną z przedsięwzięć grupy BiT City inwestycja polega na budowie zupełnie nowej linii tramwajowej łączącej dzielnicę Fordon z centrum Bydgoszczy, przebudowie związanego z jej przebiegiem układu drogowego oraz stworzeniu zintegrowanego węzła przesiadkowego Bydgoszcz Wschód. Ekipy wykonawcze kładą 9,5 kilometra podwójnego toru tramwajowego, powstaje 13 par przystanków i cztery pętle tramwajowe. Łączna powierzchnia nowych peronów, chodników i dojść technicznych wyniesie 12 tysięcy metrów kwadratowych. Projekt obejmuje też przebudowę 9 kilometrów ulic i 11 kilometrów kanalizacji deszczowej, a także 14 skrzyżowań, postawienie 250 sygnalizatorów i przystosowanie infrastruktury 31  przystanków autobusowych. Wartość całego przedsięwzięcia, obejmującego też zakup dwunastu nowych tramwajów, to sporo ponad 400 milionów złotych.

 

Zakłada się, że nowo uruchomionymi połączeniami tramwajowymi z Fordonu do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna oraz z Fordonu na bydgoskie osiedla Wyżyny i Kapuściska jeździć będzie dziennie ponad 15 tysięcy pasażerów.

 

 

BiT City jest koordynowanym przez samorząd województwa kompleksowym przedsięwzięciem zmierzającym do transportowego zintegrowania aglomeracji bydgosko-toruńskiej. Obejmujący wiele powiązanych ze sobą i uzupełniających się inwestycji – od modernizacji dworców i torowisk poprzez zakup taboru i budowę platform przesiadkowych po stworzenie całkiem nowej linii tramwajowej do bydgoskiej dzielnicy Fordon – unikatowy projekt łączy kolej i systemy komunikacji publicznej obu miast. Wartość wszystkich przedsięwzięć z tej grupy to ponad miliard złotych, wszystkie zostaną zakończone jeszcze w tym roku.

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędy Marszałkowskiego

 

26 sierpnia 2015 r.

Budowa linii do Fordonu na wysokości stacji Bydgoszcz Wschód, fot. Tymon MarkowskiBudowa linii do Fordonu na wysokości stacji Bydgoszcz Wschód, fot. Tymon MarkowskiBudowa linii do Fordonu na wysokości stacji Bydgoszcz Wschód, fot. Tymon MarkowskiBudowa linii do Fordonu na wysokości stacji Bydgoszcz Wschód, fot. Tymon MarkowskiBudowa linii do Fordonu na wysokości stacji Bydgoszcz Wschód, fot. Tymon MarkowskiBudowa linii do Fordonu na wysokości stacji Bydgoszcz Wschód, fot. Tymon Markowski