Przejdź do treści
Wersja graficzna
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Instrukcja
TAB - Kolejny element
SHIFT + TAB - Poprzedni element
CTRL + F - Wyszukiwarka
ALT + (← / →) – poprzednia / następna (odwiedzona) strona
ESC - Anulowanie podpowiedzi
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

 

Koronawirus  

Zbudujemy kolejne obwodnice

Obwodnica Mogilna, fot. Szymon Zdziebłotarantoga.pl dla UMWKP
Obwodnica Mogilna, fot. Szymon Zdziebłotarantoga.pl dla UMWKP

W tym roku planowane jest rozpoczęcie prac, które pozwolą ominąć Lubraniec (powiat włocławski) i uwolnić miasto od ruchu ciężarowego. Intensywnie przygotowujemy się także do realizacji kolejnych inwestycji. Pomogą nam w tym konsultacje społeczne i opracowania zlecone przez lokalne samorządy. Do tej pory marszałkowskie środki wsparły budowę 8 obwodnic.

 

- Obwodnice to  jeden z lepszych sposób na poprawę komunikacji i bezpieczeństwa w miastach naszego województwa. Obejście miasta w Lubrańcu będzie  już dziewiątym, który powstanie w regionie przy udziale środków Unii Europejskiej w ramach naszego Regionalnego Programu Operacyjnego. W nowej perspektywie zbudujemy kolejne obwodnice – mówi marszałek województwa Piotr Całbecki.

 

Inwestycja w Lubrańcu realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę o wartości 48 mln zł. Zakończenie prac projektowych  planowane  jest w drugiej połowie tego  roku. Po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej wykonawca przystąpi do budowy. Obwodnica powstanie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270, po zachodniej stronie miejscowości. Będzie miała długość 5 kilometrów. Trasa otrzyma parametry techniczne drogi o nośności do 11,5 ton na oś. Jezdnia będzie miała szerokość 8 metrów (wraz z opaskami), zaplanowano także pobocza o szerokości 1,5 metra. Obwodnica objęta zostanie 7-letnią gwarancją. Zakończenie prac planowane jest za dwa lata.

 

 Zlecimy kolejne inwestycje

Przygotowaliśmy też koncepcję niezbędną do budowy obwodnicy Tucholi. Trasa o długości 10 kilometrów  ominie miasto od strony południowo-zachodniej. Wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum, osiedla Rudzki Most i Bladowa. Przebieg trasy uzgodniony został w konsultacjach społecznych. Prace nad dokumentacją zostaną zakończone po wydaniu ostatecznego postanowienia przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który już od 2 lat rozpatruje odwołanie jednego z mieszkańców.

 

Podobna dokumentacja powstaje dla obwodnicy Więcborka. Nowa trasa ominie zarówno miasto Więcbork  jak i miejscowość Witunia od zachodu. Będzie miała 5,5 kilometra długości. Taki przebieg trasy zyskał najwięcej pozytywnych opinii w trakcie konsultacji społecznych. Wykonawca dokumentacji wystąpił z wnioskiem o wydanie przez gminę decyzji środowiskowej.  Zakładamy, że gotową koncepcją  wraz z decyzją środowiskową dysponować będziemy na początku przyszłego roku.

 

W związku z pracami zleconymi przez GDDKiA nad obwodnicą Sępólna Krajeńskiego planujemy też opracowanie niezbędnego do połączenia drogi wojewódzkiej nr 241 od strony Więcborka z obwodnicą w ciągu drogi krajowej nr 25. Pozwoli to docelowo wyprowadzić cały tranzyt z Sępólna Krajeńskiego.

 

Gotowe koncepcje i ostateczne decyzje środowiskowe pozwolą na rozpoczęcie rozmów z gminami o podziale kosztów budowy nowych dróg i zmianach w układzie dróg wojewódzkich.

 

Weryfikujemy gminne dokumentacje

Część samorządów dysponuje już wstępnymi opracowaniami  związanymi z budową obwodnic. Gmina Mogilno opracowała projekt i uzyskała decyzję środowiskową niezbędną do budowy II etapu obwodnicy pomiędzy rondem w miejscowości Świerkówiec i miejscowością Żabno. Długość tej trasy wyniesie 1,3 km.

 

Miasto Brodnica przygotowało natomiast dokumentację dla II etapu obwodnicy od strony południowo-wschodniej. Pozwoli on wyprowadzić poza centrum ruch tranzytowy w kierunku Lidzbarka. Dla 3,5 kilometrowej trasy również wydana została decyzja środowiskowa i powstał projekt.

 

Obie dokumentacje zostały przekazane Zarządowi Dróg Wojewódzkich. W trakcie weryfikacji zwracamy uwagę na możliwość ich wykorzystania pod kątem budowy dróg wojewódzkich (sprawdzamy wydane decyzje, uzgodnienia opinie, parametry i rozwiązania projektowe). Tylko obwodnice o parametrach dróg wojewódzkich mają szansę na dofinansowanie unijne w nowej perspektywie finansowej na lata 2021-27. Liczymy się z koniecznością ich aktualizacji. Warto podkreślić, że proces przygotowania koncepcji wraz decyzją środowiskową zajmuje co najmniej 2 lata. To zazwyczaj trwa dłużej niż same prace budowlane.

 

Współpracujemy z kolejnymi gminami

W ubiegłym roku podpisaliśmy też listy intencyjne związane z przygotowaniem koncepcji dla kolejnych dwóch obwodnic:

  • Golubia-Dobrzynia (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 534)
  • Rypina (kolejny etap obwodnicy otaczający miasto od strony północno-wschodniej).

 

Wcześniej również inne samorządy zdecydowały się przygotować dokumentacje niezbędne do budowy obwodnic. Są wśród nich między innymi obwodnice:

  • Białych Błót ( w ciągu drogi wojewódzkiej nr 223, w powiecie bydgoskim)
  • Lisewa ( w ciągu drogi wojewódzkiej nr 548, w powiecie chełmińskim)

 

Prowadzimy też rozmowy z kolejnymi samorządami, które są zainteresowane wspólnym przygotowaniem kolejnych zadań inwestycyjnych do realizacji.

 

Inwestycje zakończone

W ostatniej dekadzie powstało 8 obwodnic o łącznej długości ok. 23 kilometrów. Wartość tych inwestycji to ponad 220 mln zł. Obwodnice powstały w następujących miejscowościach:

  • Brodnica (I etap)
  • Chełmno
  • Janikowo
  • Mogilno (I etap)
  • Mrocza
  • Nakło nad Notecią
  • Pakość
  • Płazowo.

 

Urząd Marszałkowski dofinansował również m.in. modernizację ul. Mleczarskiej w Rypinie, która ma być docelowo częścią obwodnicy tego miasta. Zmiana organizacji ruchu pozwoliła natomiast wyprowadzić tranzyt z centrum Aleksandrowa Kujawskiego i Radziejowa.

 

Ważne liczby

  • 220 mln zł – to koszt zbudowanych już 8 obwodnic
  • 11,5 tony na oś – to nośność nowych dróg
  • 48 mln zł – to koszt obwodnicy Lubrańca
  • 7 lat – to długość gwarancji na powstające obwodnice

 

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich

i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

 

16 lutego 2021 r.

 

Obwodnica Mroczy, fot. ZDW w BydgoszczyRondo na obwodnicy Mroczy, fot. ZDW w BydgoszczyObwodnica Brodnicy, fot. Fot. Szymon Zdziebłotarantoga.pl dla UMWKPObwodnica Brodnicy, fot. Fot. Szymon Zdziebłotarantoga.pl dla UMWKPObwodnica Chełmna, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPObwodnica Chełmna, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPObwodnica Janikowa fot Andrzej Goiński UMWKPObwodnica Janikowa fot Andrzej Goiński UMWKPObwodnica Mogilna, fot. Szymon Zdziebłotarantoga.pl dla UMWKPObwodnica Mogilna, fot. Szymon Zdziebłotarantoga.pl dla UMWKPObwodnica Nakła nad Notecią, fot. Tymon Markowski dla UMWKPObwodnica Nakła nad Notecią, fot. Tymon Markowski dla UMWKPObwodnica Pakości, fot. Andrzej Goiński UMWKPObwodnica Pakości, fot. Andrzej Goiński UMWKPOtwarcie obwodnicy Płazowa, fot. Filip Kowalkowski dla UMWKPOtwarcie obwodnicy Płazowa, fot. Filip Kowalkowski dla UMWKP

 

Czytaj więcej

© Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Toruń 2014. Wszystkie prawa zastrzeżone