Aktualności

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Bransoletki życia trafią do seniorów – trwają rekrutacje

Kolejni realizatorzy rozpoczęli nabór uczestników do projektu Kujawsko-Pomorskiej Teleopieki. Jeszcze w tym roku do mieszkańców 78 gmin i miast naszego regionu trafi 3 tysiące bransoletek życia, które ratują w sytuacjach zagrożenia i dają poczucie bezpieczeństwa. Koordynatorem programu jest marszałkowski Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu (ROPS). Więcej informacji pod numerem telefonu 56 657 14 69 lub mailowo: teleopieka@rops.torun.pl.

 

– W obliczu epidemii to właśnie seniorzy, głównie ci mieszkający samotnie, szczególnie dotkliwie odczuwają izolację. Obsługa bransoletek jest bardzo prosta, a poczucie bezpieczeństwa, jakie one dają, bezcenne. Cieszę się, że partnerstwo w ogólnowojewódzkim systemie opiekuńczym zadeklarowało blisko osiemdziesiąt samorządów. To właściwa odpowiedź na obecne wyzwania, a także na oczekiwania środowisk seniorskich –  przekonuje marszałek Piotr Całbecki.

 

Wdrożonym pilotażowo opiekuńczo-ratunkowym systemem teleopieki domowej – na który składają się mobilne urządzenia do szybkiego przywoływania pomocy oraz działające 24 godziny na dobę centrum operacyjne – obejmujemy obecnie 210 osób. Zważywszy na sygnalizowane potrzeby, to zdecydowanie za mało. Podlegający marszałkowi województwa ROPS rozszerzył w tym roku program, dzięki czemu opieką obejmiemy na początek 3 tysiące osób (z opcją poszerzenia w przypadku większego zainteresowania). Zainteresowane osoby mieszkające na terenie gmin i miast, które zadeklarowały chęć udziału w przedsięwzięciu, mogą zgłaszać się bezpośrednio do realizatorów. Lista realizatorów.

 

Część partnerów rozpoczęła rekrutację w kwietniu. W tym miesiącu nabór ogłosili kolejni realizatorzy:

  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie (powiat brodnicki), tel. 56 491 33 58, e-mail: gops@bobrowo.org
  • Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jabłonowie Pomorskim (w powiecie brodnickim), tel. 56 498 04 92, 56 495 91 25, e-mail: mgopsjab@op.pl
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej (powiat bydgoski), tel. 52 381 67 69 i 52 381 60 56, e-mail: gops@dabrowachelminska.lo.pl
  • Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamieniu Krajeńskim (w powiecie sępoleńskim), tel. 52 389 45 26, e-mail: sekretariat@mgops.kamienkr.pl
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kikole (powiat lipnowski), tel. 54 289 46 70, e-mail: gops@kikol.pl i pomost@kikol.pl
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Osieku (powiat brodnicki), tel. 56 472 82 89, e-mail: d.plaga@gminaosiek.pl
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Obrowie (w powiecie toruńskim), tel. 56 678 60 22 wew. 156 i 720 828 016, e-mail: ohaglauer@gopsobrowo.pl
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rogowie (w powiecie rypińskim), tel. 52 302 42 10 wew. 26/27, e-mail: gops@rogowo.pl
  • Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Strzelnie (powiat mogileński), tel. 782 181 095, e-mail: sekretariat@mgopsstrzelno.pl
  • Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mogilnie, tel. 52 315 93 43 oraz 52 315 93 23 (zgłoszenia od od 24 maja)
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lisewie (powiat chełmiński), tel. 56 676 85 10, e-mail: gops@lisewo.com (zgłoszenia od 31 maja).

 

W czerwcu kolejne rekrutacje. Więcej informacji wkrótce na www.kujawsko-pomorskie.pl. Bransoletki trafią do seniorów po zakończeniu trwającego obecnie postępowania przetargowego.

 

Uzupełnieniem programu będzie wsparcie sąsiedzkie – pakiet usług pomocowych dla seniorów, świadczonych  przez osoby mieszkające w najbliższym sąsiedztwie. Takie osoby będą wspierać seniorów w nauce obsługi bransoletek oraz pomagać w robieniu zakupów i porządków w domu, przygotowywaniu posiłków, płaceniu rachunków, dotarciu do lekarza, załatwianiu spraw urzędowych.

 

Bransoletki ratują życie seniorów w Kujawsko-Pomorskiem

Osiemdziesięcioletnia pani Halina jest jedną z osób objętych programem pilotażowym. Mieszka sama. We wrześniu poczuła się nagle bardzo źle i wcisnęła przycisk SOS na swojej bransoletce. Pracownik telecentrum operacyjnego przeprowadził z nią krótki fachowy wywiad, uzyskane informacje zestawił z danymi o zdrowiu pani Haliny, znajdującymi się w zasobach systemu – i natychmiast podjął decyzję o wezwaniu pogotowania ratunkowego. Z rozpoznaniem udaru mózgu pacjentkę odwieziono do szpitala. Dzięki szybkiej akcji ratunkowej skutki udaru zredukowano do minimum i szybko mogła wrócić do domu.

 

Pan Aleksander ma 85 lat. Trafił do programu z założeniem, że w razie zagrożenia nie zostanie sam. W październiku ubiegłego roku w swoim mieszkaniu stracił przytomność i upadł. Centrum operacyjne otrzymało sygnał o upadku i bezzwłocznie podjęło próbę kontaktu. Ponieważ pan Aleksander nie odpowiadał, wezwano pogotowie powiadamiając jednocześnie opiekuna, który pojawił się z zapasowymi kluczami do mieszkania i wpuścił ratowników. Pacjent, w dobrym stanie, wrócił ze szpitala po kilku dniach.     

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

17 maja 2021 r.

Ostatnia aktualizacja: 18 maja 2021 r.